ШРУС, Піввісь, Редуктор
Практично будь-який власник автомобіля хоч раз чув про те, що в нього може захрумтіти «граната», але далеко не кожен з них розуміє, що це за деталь і чому вона може захрумтіти. Якщо в машині є «граната», то рано чи пізно вона має «вибухнути». І не важливо який із китайських автомобілів у вас БІД, Чері, Джилі, Грейт Вол, Хавал, Волекс чи Джак, «граната» є граната. Ну а якщо серйозно, то що таке граната та з чим її їдять.
Гранатою називають ШРУС, але ця абревіатура означає Шарнір Рівних Кутових Швидкостей. Ця деталь, яка служить для передачі моменту, що крутить, до провідних колес. ШРУСи бувають внутрішніми та зовнішніми. ШРУС внутрішній знаходиться між КПП або редуктором і піввіссю, а зовнішній ШРУС між піввіссю і колесом. Комплект із двох ШРУСів та півосі називають приводом.
Конструкція ШРУСів може сильно відрізнятися в залежності від виробника автомобіля та конкретної моделі. Проте принципової різниці у роботі цієї системи немає. З одного боку, вал приводу з'єднується зі ступичним підшипником, а з іншого - з диференціалом, що дозволяє передавати момент, що крутить, від двигуна на провідні колеса. Зовнішній ШРУС складається з обойми та корпусу, в яких є канавки. По них, у свою чергу, ходять кульки, що жорстко з'єднують складові один з одним. Зовнішня «граната» повинна передавати момент, що крутить, без втрат під будь-якими можливими кутами. Внутрішній шарнір набагато менш рухливий і може повертатися лише на кут до 20 градусів. Як правило, він являє собою трипоїд з роликами на підшипниках, які ходять по канавках у склянці у відповідь. Ця «граната» призначена насамперед для компенсації ходів підвіски та забезпечення нерозривності валу.
Оскільки ШРУСи відносяться до силових і досить навантажених деталей, вони потребують мастила та захисту від зовнішнього впливу навколишнього середовища. Для цього вся конструкція закривається герметичним пильовиком (гумовим або пластиковим), набитим мастилом і хомутами, що утримуються на валах. Саме від якості пильовика та його цілісності безпосередньо залежить термін служби «гранат», які працюють у ніяк не захищених від опадів і дорожнього бруду місцях.
Шарніри рівних кутових швидкостей сучасних автомобілів розраховані на весь термін служби автомобілів, проте нерідко вони виходять з ладу раптово для автовласника і в самий невідповідний момент. Відбувається це як з причин природного зношування рухомих елементів, так і з вини самих автовласників.
У більшості випадків винуватцями проблем стають негерметичні пильовики - в процесі експлуатації вони покриваються тріщинами і отримують всілякі пошкодження. В результаті дорожній бруд та опади починають потрапляти в рухомі з'єднання і стають абразивом. Через кілька сотень або тисяч кілометрів пробігу з порваним пильовиком ШРУС сильно зношується і починає хрумтіти (зазвичай у поворотах), а потім просто заклинює або втрачає ролики підшипників.
Друга причина поломки «гранат» пов'язана з неадекватним водінням чи неписьменним втручанням у конструкцію машини. Керуючи цивільним автомобілем, варто пам'ятати, що він не розрахований на тривалі екстремальні навантаження - різкі старти з пробуксовками та систематичні гальмування трансмісією. Старти з вивернутими колесами, у яких зовнішні шарніри частково затиснуті, призводять до позамежним навантаженням з їхньої елементи.
У групі ризику виявляються і любителі тюнінгу, що «розганяють» мотор автомобіля, але забувають про те, що штатні приводи і ШРУСи не розраховані на передачу додаткового моменту, що крутить.
Ремонт ШРУСів трудомісткий і можливий далеко не завжди, навіть якщо на вашому автомобілі всього лише пошкоджено один з пильовиків. Як правило, виробник спочатку не закладає в конструкцію можливості ремонту весь приводний вал замінюється на новий. Неважко здогадатися, що задоволення це дуже недешеве та клопітке.
Але це лише півбіди. На деяких автомобілях при сильному зносі або поломці трипоїда роликові підшипники втрачають голки, які потрапляють у картер коробки передач, де піднімаються разом з олією та перемелюються шестернями. Нерідко при цьому ремонт автомобіля стає просто недоцільним - простіше і дешевше придбати інший.
Досить часто зношені ШРУС просто заклинюють, що призводить до раптової поломки півосі і неможливості подальшого руху. І добре, якщо це трапляється не під час перетину жвавого перехрестя. Така ситуація є надзвичайно небезпечною!
Щоб уникнути неприємностей у дорозі та зайвих фінансових витрат, рекомендується хоча б раз на п'ять тисяч кілометрів оглядати пильовики внутрішніх та зовнішніх ШРУСів. При найменшій підозрі на негерметичність вузлів потрібно ретельно відмити від забруднень шарніри і замінити пильовики на нові, попутно оновивши мастило. При появі характерних хрустів не варто відкладати ремонт у довгу скриньку — швидше за все, вилікувати такий привід вже не вийде.
І вся сіль із ШРУСами китайських автомобілів, як і в багатьох інших, у тому що модифікацій їх було багато, а встановити яка саме деталь встановлена на вашому автомобілі неможливо не за роком випуску, не за обсягом двигуна і тим більше за ВІН-кодом неможливо.
І якщо у вас виникла потреба в заміні ШРУСу, то не витрачайте час і звертайтеся до магазину «Азія Мотор», ми завдяки своєму багаторічному досвіду безпомилково підберемо потрібну вам деталь, а величезну наявність на складі в Запоріжжі та щоденне відправлення допоможуть вирішити будь-яку проблему. з вашим автомобілем.