Бачки та кришки
Оскільки всі двигуни, китайські автомобілі, сьогодні працюють з рідинним охолодженням, в моторному відсіку будь-якого авто знаходиться невелика ємність з напівпрозорого пластику з кришкою, призначена для заливки антифризу. Це і є розширювальний бачок системи охолодження двигуна.
Навіщо потрібен розширювальний вузол? Справа в тому, що будь-яка рідина при нагріванні збільшується в об'ємі. Так, обсяг води при нагріванні до 100°C збільшується на 4,5%, а антифризу до 6%. Щоб при нагріванні рідини, що охолоджує, вона не виливалася з системи, потрібен розширювальний бак, що є свого роду буфером або компенсатором.
До середини минулого століття розширювальні бачки під капотом були відсутні, оскільки як охолодна рідина використовувалася звичайна вода, а роль компенсатора грав верхній бачок радіатора, який не доливали «під зав'язку». З появою охолоджуючої рідини на основі етиленгліколю, коефіцієнт об'ємного розширення яких більший, ніж у води, з'являються додаткові бачки розширювальні, щоб не збільшувати радіатор.
Таким чином, розширювальний бачок призначений для компенсації об'ємного розширення рідини, що охолоджує, при підвищенні її температури. Розташовується бачок у моторному відсіку таким чином, щоб рівень рідини був приблизно на середині висоти бачка. Між відмітками «MIN» та «MAX».
При цьому рідина в радіаторі і бачку розташовується на одному рівні за принципом судин, що сполучаються. Оскільки бачок розташований вище радіатора, як заливна горловина використовується кришка розширювального бачка.
Розширювальний бак складається з поліпропіленового корпусу, кришки та двох патрубків для приєднання шлангів рідинної системи. За допомогою нижнього шлангу пристрій підключається до охолоджуючої магістралі, верхній служить для відведення парів і повітряних бульбашок із системи.
Щоб підняти планку допустимої температури, конструктори підвищують тиск в охолоджувальній рідині (більше атмосферного), завдяки чому температура її закипання підвищується. Для цього система закривається герметично і в ній підтримується надлишковий тиск. Для різних двигунів ця величина знаходиться в межах від 01 до 05 бар (кг/см²).
У той же час неприпустиме і значне розрідження (більше 0,03 — 0,1 кг/см²) у вільному просторі розширювача, оскільки в систему підсмоктуватиметься повітря, що призведе до появи повітряних пробок, що ускладнюють циркуляцію антифризу і, отже, перегрівання двигуна . Підтримка тиску в охолоджувальній рідині на необхідному рівні покладено на спеціальний регулятор, розташований у кришці.
На деяких китайських автомобілях, таких як Чері Амулет А15, Чері, Форза А13 та Чері Керрі, кришка виконує крім захисної функції, ще й функцію регулятора тиску. Як уже було сказано, тиск усередині бачка має становити до 0,9 - 1,1 кг/см2. на решті моделей китайських автомобілів ця кришка знаходиться на радіаторі.
Як це працює? Для цієї мети в кришці змонтовано два клапани: запобіжний та вакуумний. Перший являє собою пружну гумову діафрагму, яка притискається зовні і спрацьовує, коли тиск перевищує зусилля пружини. Другий складається з гумової шайби з малою пружиною, встановленій усередині великої.
При робочій температурі антифризу обидва клапани закриті, тиск у бачку не перевищує розрахункового. Оскільки розширювальний бак закритий герметично, з підвищенням температури тиск зростає, внаслідок чого запобіжний клапан відкривається і стравлює частину повітряної пари, повертаючи клапан у попереднє положення.
Відсутність запобіжного клапана призвела б до появи протікання антифризу, пошкодження з'єднань і навіть розриву радіаторів охолодження і печі.
Після зупинки двигуна рідина в системі остигає та зменшується в обсязі, що призводить до виникнення розрідження всередині бачка. Результатом може бути підсмоктування повітря через з'єднання, яке при наступному пуску призведе до утворення повітряних бульбашок. А це може призвести до перегріву та виходу з ладу двигуна.
Тут і приходить на допомогу інший маленький клапан - вакуумний. Під впливом розрідження він відкривається і зрівнює тиск у бачку з атмосферним.
Думаємо, не варто пояснювати, наскільки вся робота двигуна зав'язана на правильній роботі системи охолодження. Тому якщо у вас тече розширювальний бачок або не правильно працює кришка - клапан, від чого в розширювальному бачку створюється надлишковий тиск, вам необхідно звернутися до інтернет магазину «Азія Мотор». У нас ви знайдете розширювальні бачки та кришки до них та до радіаторів на всі відомі китайські автомобілі такі як БІД, Чері, Джилі, Грейт Вол, Хавал, Волекс, Джак. А завдяки тому, що ми є імпортерами, то ціни на наші товари вас приємно здивують.