Маховик
Маховик є деталлю як кривошипно-шатунного механізму, так і трансмісії. Ця деталь використовується і в бензинових (БІД, Чері, Джилі) двигунах, і в дизельних (Грейт Вол). Незалежно від типу коробки. І виконує такі функції як:
Зниження нерівномірності обертання колінчастого валу (маховик – конструктивний елемент кривошипно-шатунного механізму);
Передача моменту, що крутить, від двигуна до коробки передач (маховик – провідний диск зчеплення);
Передача моменту, що крутить, від стартера на колінчастий вал двигуна (маховик - ведена шестерня редуктора системи запуску).
Згладжування пульсацій моменту, що крутить, проводиться за рахунок періодичного накопичення і віддачі маховиком кінетичної енергії. Енергія запасається під час робочого ходу поршня і витрачається при інших тактах двигуна, зокрема виведення поршнів з мертвих точок. Чим більше циліндрів у двигуні, тим робочий хід поршня в кожному з них займає більше часу, отже, момент такого двигуна, що крутить, більш рівномірний, а маса маховика може бути зменшена.
Маховик кріпиться в торці колінчастого валу біля заднього корінного підшипника. Це, як правило, найпотужніший підшипник у двигуні, тому що він повинен витримувати вагу маховика та навантаження, пов'язані з його роботою. Від справності маховика залежить рівномірність роботи і плавність передачі моменту, що крутить, до деталей КПП. Найбільшого поширення набули суцільні моховики, які являють собою цільнолиту деталь з точно обробленою поверхнею для максимального прилягання маховика та веденого диска зчеплення та запресованим на його зовнішній край вінець. Сам маховик, як правило, виготовляється з високоякісного чавуну, а вінець зі сталі. І хоч конструктивно це дві різні деталі, але міняти лише одну з них буде неправильно.
Основними причинами виходу з ладу маховика є:
Зношування зубів вінця. Основною причиною якої є зношена шестерня стартера. Симптомом цієї несправності буде характерний звук під час пуску двигуна.
Перегрів, поява тріщин та знос фрикційної поверхні. Перегрівається маховик через несправне зчеплення, при пробуксуванні веденого диска, і від багаторазових циклів нагрівання-охолодження метал слабшає та розтріскується. Перегрів може призвести і до деформації диска, що проявляється сильною вібрацією та «биттям» зчеплення на певних обертах. Одноразовий перегрів (наприклад, припал веденим диском, після чого зчеплення замінили) без тріщин та деформацій не впливає на працездатність маховика. Зношування поверхні маховика теж пов'язане з роботою зчеплення: зношений диск трет заклепками маховик, і відремонтувати це вже ніяк не можна, потрібна тільки заміна.
Крім проблем із суміжними вузлами, частою причиною виходу з ладу маховика є манера водіння: тривала їзда на низьких обертах двигуна (чим нижче оберти, тим сильніша вібрація коленвала), особливо з вантажем або причепом, часті зупинки з глушінням двигуна. Фахівці рекомендують стартувати та глушити двигун з вичавленою педаллю зчеплення.
Техобслуговування маховика не проводиться. Його оглядають при заміні диска зчеплення, звертаючи увагу на стан зубчастого вінця та фрикційної поверхні. Якщо видимих пошкоджень та ознак некоректної роботи немає, маховик можна використовувати далі. Основні правила експлуатації – нормальне використання зчеплення та коробки без непотрібних навантажень, а також своєчасне обслуговування суміжних вузлів. Тоді маховик, ціна якого далеко не низька, служитиме вірою та правдою протягом тривалого часу.
На жаль, перевірити цю деталь щодо дефектів можна лише за умов СТО і зняттям КПП. Тому при діагностиці та заміні деталей зчеплення потрібно не забувати про огляд маховика. І якщо є хоч невелика підозра на дефект, то цю деталь краще замінити, оскільки його вартість нижча ніж вартість робіт із його заміни.
І якщо вам таки знадобиться маховик до вашого китайського автомобіля, то вам просто потрібно звертатися в інтернет магазин «Asia Motor». У нас в наявності найширший асортимент маховиків до автомобілів БІД, Чері, Джилі, Грейт Вол та інших автомобілів з країни сонця, що сходить.